Medisch advies

Hardloopblessures

Ongeveer 20-30% van alle beginnende hardlopers loopt een blessure op. De meeste blessures ontstaan geleidelijk en betreffen overbelastingsblessures.Belangrijkste kenmerken ervan zijn dat het meestal peesblessures betreft. Van de acute blessures die op de spoedeisende hulp terecht komen ontstaat driekwart doordat de hardloper zich verzwikt, struikelt, of op een andere manier valt. Het betreft dan vooral enkelblessures en knieblessures.

Locaties

De meest voorkomende blessurelokalisatie zijn in onderstaande grafiek afgebeeld. (bron: TNO, Blessurevrij hardlopen, 2009)


 Welke factoren dragen bij tot een blessure?

 De risicofactoren die het meest genoemd worden voor het oplopen van een blessure door hardlopen zijn:

·    te snelle trainingsopbouw

·    bepaalde trainingsvormen (zoals sprint- en sprongtraining) 

·    vermoeidheid

·    foutief schoeisel 

·    overpronatie (teveel naar binnenkantelen van het enkelgewricht)

·    blessures in het verleden

·    standsafwijkingen van het bewegingsapparaat

·    het hele jaar door trainen

Hoe herken je een beginnende overbelastingsblessure?

Als je rekening houdt met bovengenoemde risicofactoren en er desondanks toch overbelastingsblessure ontstaat, is het belangrijk dat je weet hoe je een beginnende blessure kunt herkennen. In dat geval kun je snel maatregelen treffen om erger te voorkomen.Een beginnende overbelastingsblessure herken je aan zeurderige pijn na de training of stijfheid die in eerste instantie alleen in de ochtend gevoeld wordt. Vaak trekt de pijn tijdens de training weg, maar komt daarna weer tevoorschijn (maar dan heviger).
Heb je een beginnende overbelastingsblessure, stel jezelf dan de volgende vragen:

·    Voer je consequent een warming-up en cooling-down uit ?

·    Ben je misschien (te snel) meer kilometers gaan maken of ben je intensiever gaan trainen?

·    Ben je op een heuvelachtig parcours of op een andere ondergrond gaan trainen?

·    Zijn je schoenen aan vervanging toe, heb je niet de juiste schoenen gekocht of heb je je nieuw gekochte schoenen niet geleidelijk genoeg ingelopen?

Geef je lichaam de kans om te herstellen en zorg ervoor dat je je trainingsintensiteit voor het hardlopen tijdelijk terugbrengt. Vaak duurt de volledige hersteltijd minstens net zo lang als de periode dat je geblesseerd bent. Afwisseling met andere sportvormen doet vaak goed, denk aan fietsen of zwemmen. Uiteraard kun je altijd een afspraak maken bij de fysiotherapeuten / sportpodologen van Run Fit, zodat zij een passend behandeltraject kunnen starten bij Fysio Xtra. Omdat deze disciplines direct toegankelijk zijn, hoef je hiervoor niet eerst bij de huisarts langs.